SPRÁVNÉ BOTY NA BĚH

Pokračovat níže
SPRÁVNÉ BOTY NA BĚH

Běh si na sportovním žebříčku stojí rozhodně mnohem lépe než jakýkoli kontaktní sport. Z pohledu ortopeda je ale nutné dodržovat pravidla: mezi ta patří volba správných běžeckých bot, výběr terénu a tělesná konstituce. Přikládáme manuál na to, jak vybrat a koupit dobré boty na běhání. A pokud si sami netroufáte, objednejte se k nám na diagnostiku došlapu nebo diagnostiku běhu a my vám boty otestujeme.

Datum zveřejnění:

„Pokud se člověk s nadváhou vypraví do prvního obchodu pro levné tenisky a zamíří přímo na asfaltku, je to docela slušný hazard,“  říká ortoped ORP Centra MUDr. František Picek. Podle jeho slov to neznamená, že lidé s nadváhou nemají běhat, ale že je nutné především pečlivě vybrat běžecké boty a jít běhat třeba na lesní pěšinu. Velká tělesná zátěž na klouby musí být nutně odpružena dobrými botami a měkkým povrchem pro běh. „Dobré boty, měkký terén a znalost vlastního těla jsou vlastně ty nejdůležitější směrovky pro všechny běžce bez ohledu na výkon, váhu, věk,“ doplňuje Picek.

Noha nesmí plesknout jako ryba

Chodidlo vlastně hraje v běžeckém představení hlavní roli. Když jsme unavení nebo máme nekvalitní boty, chodidlo při dopadu doslova pleskne o zem a tím trpí celé tělo. Krásně byste doslova baletní představení chodidla viděli ve zpomaleném záznamu. Každá fáze došlapu i odrazu má mimořádný vliv na všechny další klouby – kotník, kolena i kyčle. „Jenže nikdo nemá chodidlo dokonalé a každý je má jiné, proto práci za nás musí udělat bezvadně odpružená a lehká bota. Některé firmy používá Air systém, některé Wave systém, obojí schvaluji. Jsou ale i firmy, které vyrábějí boty, které nutí chodidlo do pronace nebo supinace, a to dobré není,“ vysvětluje ortoped a sportovní traumatolog MUDr. František Picek.

Nechte si běhy natočit na kameru

Každý jsme prostě originál a tak podle ortopeda je lepší další nerovnováhy řešit individuální vložkou do boty a naprosto nejzřetelněji chybu na vlastním chodidle uvidíte při speciálním pedobarografickém vyšetření nebo dokonce při videoanalýze běhu. „Osm z deseti mých pacientů, kteří stojí na pedobarografické desce, mají ploché nohy. Pokud to včas zkorigujeme dobrou stélkou a botou, běh pro ně dostane úplně jiný rozměr,“ doplňuje ortoped. Pokud si ještě necháte natočit videoanalýzu  běhu na páse, lehce se pak dopátráte, proč vás třeba po 15ti kilometrech začne bolet lýtko a že máte zkrácené hamstringy a začnete s tím něco dělat.

Manuál, jak kupovat běžecké boty

Chce to služnou dávku asertivity, trpělivosti a času. „Já sám jsem si kupoval běžecké boty téměř dvě hodiny a dokonce jsem v nich běhal po obchodním domě,“ svěřil se MUDr. Picek.

  • Vyhněte se vietnamským stánkům
  • Na běh vybírejte pouze boty běžecké (např. na basket jsou kontruované jinak!)
  • Bota musí mít dobrý odpružovací systém (většina značkových bot jej má)
  • Nenechte se prodejcem nutit do „vychytávek“, které obě chodidla nutí k rotacím
  • Bota musí být lehká a prodyšná
  • Botu řádně prohmatejte a zohýbejte. Pata musí být pevná, špička pružná a uprostřed boty nesmíte přehnout.
  • Požádejte prodejce, abyste si mohli obě boty nazout a proběhnout se a zprudka zabrzdit (bota nesmí při brzdění tlačit)
  • Kupujte boty o jedno až jedno a půl čísla větší
  • Spolu s botami si kupte si kvalitní ponožky z mikrovlákna (nikoli bavlněné)

  

Rada ortopeda:

Z pohledu ortopeda je nejlepší tzv. „Indiánský běh“, což je kombinace rychlé chůze a běhu. Běh je a vždy bude sportem oblíbeným, nicméně zatěžujícím klouby. Rychlejší chůze, ideálně se zapojení nordic walking holí, které zapojí do posilovací akce i ruce, a ramena je ideální.